درمان اختلال یادگیری در خواندن

درمان اختلال یادگیری در خواندن
۱۷ فروردین ۱۴۰۳

درمان اختلال یادگیری در خواندن

درمان اختلال یادگیری در خواندن روش های زیادی دارد که با توجه به نوع اختلال تعریف می شود. با این حال به طور کلی برخی از درمان ها برای این اختلال وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

۱. نوشتن حروف روی شن

مقداری شن در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید شن را روی زمین صاف بریزد و شروع به نوشتن یک حرف یا یک کلمه کند و در حین نوشتن، آن را بلند بخواند.

این روش کمک می کند تا کودک از حواس بینایی، شنوایی و لامسه خود برای ارتباط ایجاد کردن بین حروف و صدای آنها استفاده کند.

درمان اختلال یادگیری در خواندن

۲.حدس کلمات

اشیایی را که در اطراف شما هستند را به صورت مقطع به کودک بگویید و از اون بخواهید کلمه مورد نظر شما را حدس بزند. مثلا کلمه بوقلمون را به صورت بق-ل-مون بیان کنید. همچنین می توانید این بازی را به صورت برعکس انجام دهید. به این صورت که کودک کلمه را مقطع کند و شما حدس بزنید. البته این کار برای کودک کمی دشوار است.

۳. کتاب خواندن با کودکان

کسی از فواید کتاب خواندن برای کودکان ناآگاه نیست. اما توجه داشته باشید که دانش آموزان مدت زیادی را در مدرسه بوده اند و احتمالا تکالیفی نیز برای انجام دارند. بنابراین بار اضافی بر آنها تحمیل نکنید و از کتاب هایی استفاده کنید که جذاب باشند. به عنوان مثال می توانید از کتاب های طنز و داستان که تصاویر کافی دارند استفاده کنید.

کتاب های شعر نیز تاثیر به سزایی در درمان اختلال یادگیری در خواندن دارند. خواندن آهنگ های ریتمیک و قافیه دار، به آشنایی کودک با صداهای مرتبط با حروف کمک می کند.

همچنین در هنگام انتخاب کتاب، حتما به مهارت خواندن کودک نیز توجه داشته باشید.

درمان اختلال یادگیری در خواندن

۴. خبر خواندن

اگر کودک شما به یک موضوع خاص علاقه مند است، از اون بخواهید مطلبی در آن باره بخواند. به عنوان مثال اگر فرزندتان به ورزش علاقه مند است، خبری ورزشی را با هم پیدا کنید و از او بخواهید تا آن را برای شما بخواند.

۵. کتاب بخوانید

کودکان از رفتار می آموزند نه گفتار. برای علاقه مند کردن کودکان به مطالعه، خودتان کتاب بخوانید و اجازه دهید کودک شما را در حال کتاب خواندن ببیند.

همچنین می توانید با یکدیگر به طور منظم به کتابخانه بروید.

درمان اختلال یادگیری در خواندن

۶. از طریق بازی و تفریح، رابطه بین کلمات را برای کودک توضیح دهید.

با دیدن یک کلمه می توانید کلمات هم خانواده را باهم مرور کنید. مثلا با دیدن کلمه «ایست» در خیابان، کلمات «ایستگاه»، «ایستادن»، «ایستاده» و … را بیان کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زیر مراجعه فرمایید:

دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

 

پیش دبستان و دبستان پسرانه غیردولتی شوق طلوع

اینستاگرام مدرسه شوق طلوع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.