اوقات فراغت برای دانش آموزان

دبستان پسرانه غیردولتی کرج
۱۰ تیر ۱۴۰۲

💢 چه نوع اوقات فراغت برای دانش آموزان مناسب است؟

💢چرا پر کردن اوقات فراغت برای بچه ها لازم است؟

💠 زمان، با ارزش‌ترین دارایی ماست و هر لحظه، از میزان آن کم می‌شود. بنابراین نباید اجازه دهیم زمان، به بطالت و انجام کارهای بی‌ارزش از دست برود. طبیعی است که این مساله برای کودکان نیز صادق است و ما به عنوان پدر یا مادر، نباید اجازه دهیم انرژی زیادی کودکی و زمان ارزشمند آن‌ها، برای صرف کارهای بیهوده اتلاف شود.

💢 اوقات فراغت برای دانش آموزان چند ویژگی خاص دارد :

💠اول اینکه فرد باید وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد را به انجام رسانده باشد.
💠 دوم این که، فرد باید به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد. با توجه به این تعریف، اوقات فراغت تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و می‌تواند برای هر کدام از ما وجود داشته باشد.

⏪️ چنان چه برنامه‌ی خاصی برای اوقات فراغت خود یا فرزندان‌تان نداشته باشید، سپری کردن این زمان‌ها، می‌تواند بسیار کسل‌کننده و خسته‌کننده باشد و چه بسا شما یا کودکتان را دچار افسردگی و کسالت نماید. استفاده مناسب و فعال از اوقات فراغت می‌تواند شما یا فرزندتان را به فردی مفید و شاداب تبدیل کند و انرژی کافی را برای یک شروع پرانرژی ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف لازم است، برای اوقات فراغت خود یا کودکتان برنامه‌ریزی کنید و اجازه ندهید وقت با ارزش‌‌تان هدر رود.

⏪️ کودک باید اوقات فراغت خود را با انجام فعالیت مورد علاقه خود بگذراند و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

❓️چطور باید برای اوقات فراغت کودکان برنامه ریزی کرد؟

در رابطه با برنامه ریزی برای اوقات فراغت برای بچه ها چند نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:

 

۱: علاقه‌های کودک‌تان را در نظر بگیرید نه خواسته‌های خودتان :

متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از والدین با زور و اجبار فرزندان‌شان را به کلاس‌هایی می‌فرستند که بچه‌ها هیچ علاقه‌ای به آن کلاس ها ندارند. فرستادن بچه‌ها به کلاس‌هایی مثل کلاس زبان، کلاس پیانو، کلاس خطاطی و … به خودی خود بد نیست اما زمانی بد می‌شوند که والدین بخواهند ناکامی‌های خود در کودکی را این گونه جبران کنند.
⏪️ اولین قدم برای برنامه ریزی یک اوقات فراغت خوب در نظر گرفتن علاقه‌ها و استعدادهای کودک است.

۲: از امکانات موجود بهترین بهره را ببرید :

ممکن است عده‌ای از والدین فکر کنند که پر کردن اوقات فراغت کودک صرفا یعنی فرستادن فرزندشان به کلاس‌هایی با شهریه‌های بالا! نه این طور نیست. شما با راه‌های ارزانتری هم می‌توانید اوقات فراغت فرزندتان را پر کنید. مثلا می‌توانید با فرزندتان آشپزی کنید، کتاب بخوانید، به پیک نیک بروید و …

۳:  همه خانواده همکاری کنید :

مطمئنا اگر بخواهید تنها و تک نفره برای کودک‌تان برنامه ریزی کنید به مشکل خواهید خورد. به جای تک روی پیشنهاد می‌شود که با کمک تمام اعضای خانواده این کار را انجام بدهید. پدر و مادر هر دو باید با همکاری هم جلو بروند تا بتوانند بهترین نتیجه را رقم بزنند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.