آموزش کسر متعارفی

آموزش کسر متعارفی
۱۸ آذر ۱۳۹۸

آموزش کسر متعارفی

آموزش کسر متعارفی یکی از دغدغه های معلمان دبستان است. تا قبل از یادگیری کسر دانش آموزان فقط با اعداد طبیعی سر و کار داشته اند و معرفی مفهوم تازه ای به نام کسر نیازمند خلاقیت در تدریس می باشد.

روش آموزش کسر متعارفی

صحبت از تاریخچه وجود یک مفهوم و لزوم پیدایش آن، تصوری عمیق تر از آن مفهوم را در ذهن تداعی می کند. همچنین بیان کاربردهای آن به درک بهتر آن کمک می کند.

آموزش مفهوم کسر نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین در مرحله اول لازم است تاریخچه ای مختصر و ساده از کسر و همچنین کاربردهایی از آن را بیان کنید.

تاریخچه پیدایش کسرهای متعارفی

کسر های متعارفی در جریان اندازه‌گیری پدید آمدند. زمانی که افراد برای محاسبات نیاز داشتند که واحد اندازه گیری را بشکنند. در هزاره دوم پیش از میلاد بود که بشر توانست از کسر، همچون بخشی از واحد، استفاده کند. در بابل کهن، حتی نمادهای خاصی برای برخی کسرهای متعارفی وجود داشت. بنا به اطلاعات موجود، مصریان اولین کسانی بودند که از کسرهای متعارفی استفاده می کردند.

مصریان قدیم از “کسرهای مصری” برای نمایش اعداد گویا در متون ریاضی خود استفاده کرده اند.

آموزش کسرهای متعارفی

عددنویسی مصری

لازم به ذکر است مطالب فوق صرفا جهت یادآوری به دبیران گرامی ارائه گردیده و نیازی نیست به همین ترتیب تاریخچه کسرها را برای دانش آموزان بیان کنید. بلکه می توانید در قالب یک داستان، لزوم پیدایش کسر را بیان کنید.

کاربردهای کسر در زندگی روزمره

بسیاری از ما در طول روز از کسرها استفاده می کنیم بدون آن که بدانیم کسر دقیقا چه مفهومی دارد. به عنوان مثال وقتی یک کیک یا میوه را بین چند نفر به طور مساوی تقسیم می کنیم، از کسر استفاده کرده ایم.

روش های تدریس

در گذشته برای تدریس کسر صرفا از نمادها و اعداد استفاده می شد و دیدی انتزاعی درباره کسر ارائه می گردید. امروزه برای درک بهتر این مفهوم، از لوازم کمک آموزشی استفاده می گردد که در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

استفاده از میوه ها و غذاها

دانش آموزان قبل از اینکه با مفهوم کسر آشنا شده باشند، از آن استفاده می کرده اند. ایجاد ارتباط بین این مفهوم با دانسته های قبلی باعث می شود ساده تر معنی کسر متعارفی را متوجه شوند.

برای این کار می توانید چند میوه یا خوراکی که قابلیت تقسیم شدن به قطعات مساوی را دارند، با خود به کلاس ببرید و پس از تقسیم آنها مفهوم کسر را آموزش دهید.

آموزش کسر متعارفی

استفاده از اشکال هندسی قطعه قطعه شده

برای این منظور می توانید اشکال هندسی مختلف از جمله دایره، مستطیل و یا چند ضلعی ها را روی مقوا، کارتون یا هر وسیله ی قابل دسترسی بکشید و سپس آن ها را به اجزای مساوی تقسیم کنید.

آموزش کسر متعارفی

 

آموزش کسر متعارفی

همچنین اگر از تخته های وایت برد استفاده می کنید می توانید پشت هر قطعه، یک آهنربای کوچک وصل کنید و آن ها را روی تخته بچسبانید و کسر متعارفی را آموزش دهید.

آموزش کسر متعارفی

استفاده از پازل ها

برای ساخت پازل می توانید از کارتون یا مقوای ضخیم استفاده کنید. پس از کشیدن طرح پازل روی مقوا، روی هر قطعه شکل کسر، نمایش عددی کسر، شکل کسری مساوی و عدد کسر مساوی را بنویسید. همچنین در صورتی که از کسرهای خاص (مانند نیم، ثلث، ربع و …) استفاده می کنید، می توانید نام آنها را هم بنویسید.

آموزش کسر متعارفی

همچنین می توانید از پازل برای نمایش کسرها روی محور استفاده کنید.

آموزش کسر متعارفی

آموزش کسر متعارفی

رنگ آمیزی

استفاده از رنگ همیشه برای کودکان جذاب بوده و هست. می توانید شکل هایی را روی کاغذ یا تخته بکشید و با استفاده از رنگ مفاهیم کسر متعارفی را آموزش دهید.

آموزش کسر متعارفی

استفاده از اسباب بازی های آماده در بازار

اگر به هر دلیلی مایل به درست کردن وسایل کمک آموزشی نیستید، می توانید از اسباب بازی های آماده موجود در بازار استفاده کنید. هر چند توصیه می کنیم مطابق با سطح کلاس و روال آموزشی خودتان، وسایل کمک آموزشی تان را درست کنید.

 

آموزش کسر متعارفی

آموزش کسر متعارفی

در آخر لازم به ذکر است، حتما اجازه دهید دانش آموزان به تنهایی و یا گروهی (بدون کمک مستقیم شما) از وسیله ها استفاده کنند تا مفهوم را به درستی درک کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت زیر مراجعه فرمایید.

mathsisfun.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.