تغییر اندازه مردمک چشم در نور

تغییر اندازه مردمک چشم
۹ تیر ۱۴۰۲

تغییر اندازه مردمک چشم در نور

تغییر اندازه مردمک چشم در نور اتفاقی طبیعی است که در طول روز بارها برای هر یک از ما اتفاق می افتد. اما از آنجایی که هر روزه این اتفاق را تجربه می کنیم، توجه زیادی به این پدیده نداریم. اما چطور این اتفاق می افتد؟

ساختار مردمک چشم

مردمک چشم دریچه ای است که میزان ورود نور را به داخل چشم کنترل می کند.
در محیط تاریک دریچه مردمک افزایش می یابد تا با افزایش مقدار نور، دریافتی وضوح تصاویر بیشتر شود . اما در محیط های روشن، مردمک چشم با تنگ شدن مانع ورود نور اضافی می شود .
قطر مردمک چشم بین ۱.۵ تا ۸ میلی متر قابل تغییر است.

تغییر اندازه مردمک چشم در نور به  چه صورتی انجام می شود؟

نوری که به چشم تابیده می شود، توسط شبکیه چشم دریافت می شود و سپس به پیام های عصبی برگردانده می شود. این نور با استفاده از رشته های عصبی به عصب چشم می رود. همچنین بخشی از این نور به طرف ماهیچه های مردمک می روند. هر چقدر میزان نور تابیده شده به چشم بیشتر باشد، پیام های عصبی بیشتری به ماهیچه های کنترلی مردمک می روند و همین دلیل باعث می شود تا مردمک تنگ شود. این عمل برای این منظور صورت می گیرد تا نور کمتری به چشم وارد شود.

عصب های دو چشم در یک نقطه به یکدیگر می رسند و از آنجا پیام های عصبی توسط عصب بینایی راهی مغز می شوند. به دلیل همین نقطه اتصال است که میزان نور دریافت شده در یک چشم بر اندازه مردمک چشم دیگر نیز تاثیر دارد.

اندازه مردمک چشم به شرایط عصبی بدن نیز بستگی دارد و گاهی با توجه به شرایط عصبی، اندازه آن تغییر می کند. به عنوان مثال در هنگام خشم یا عصبانییت مردمک چشم کوچک می شود.
همچنین اندازه مردمک چشم افراد قابلیت تاثیر گذاری بر دیگران را هنگام همدردی یا اعتماد را دارد.

تغییر اندازه مردمک چشم در نور

تغییر اندازه مردمک چشم در نور

چرا مردمک چشم ها در بعضی از عکس ها قرمز چاپ می شود ؟

زمانی که هنگام عکاسی، نور فلاش دوربین به مردمک چشم تابیده می شود و وارد چشم می شود، از طرف قسمت های حساس به نور در شبکیه، دسته نوری به رنگ قرمز (به عنوان عکس العمل نور زیاد و آنی فلاش) بازتاب می شود. این دسته نور از مردمک چشم خارج می شود و در فیلم عکاسی مردمک به رنگ قرمز ثبت می شود.
برای جلوگیری از قرمزی چشم در عکس ها، باید محل فلاش را طوری قرار دهیم که عکس العمل شبکیه وارد لنز دوربین نشود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.